donderdag 17 oktober 2013

King George Quilt vordert gestaag


Na een geweldige quiltdag in de Fonkel zondag en een gezellige bee maandag zat ik zo vol inspiratie en zin, dat ik ieder vrij uurtje weg wil snoepen om te handwerken. Volle kracht vooruit met de King George Quilt. De bovenste twee rijen van de quilt zitten al in elkaar (ik moet wel nog strijken!!).

Het zevende blok was aan de beurt. Een mooie ster met geappliqueerd middenblok. Maar hoe krijg je die punten zo scherp? Een van mijn cursisten had het antwoord: appliqueer de lichte vlakjes op het roze in plaats van andersom. Eureka! Soms is de oplossing zo eenvoudig maar zie je hem zelf niet. Nu ben ik, zoals je weet, nog een beginner op het gebied van hand-applique, dus heb ik malletjes gemaakt van freezer paper en de stukjes voorbereid met behulp van de stijfsel/mini-strijkijzer methode. Papiertje eruit en je  hebt een fantastisch strak randje. Erop naaien is een kinderspel.

Dat appliqueren smaakt trouwens naar meer. Daarom het boek van Liuxin Newman (aka The Thimblelady) nog eens gepakt. Met haar boek en dvd ga ik toch eens proberen het needle turnen onder de knie te krijgen.

Op de foto's zie je verder nog een prachtig boek dat deze week in de brievenbus viel: Het heet Quilts 1700-2010, Hidden Histories, Untold Stories. Het boek is al in 2010 uitgegeven ter gelegenheid van de grote quilttentoonstelling in het Victoria and Albert Museum in Londen en beschrijft de Britse Quiltgeschiedenis. Erin een beschrijving met mooie foto's van de George III coverlet, de inspiratie voor de King George Quilt. Een mooie aanvulling aan mijn boeken over de Nederlandse en Amerikaanse quiltgeschiedenis. En natuurlijk een prachtige bron van inspiratie. Het bruist en borrelt in mijn hoofd. Herkenbaar?

Fijne dag!


Het boek en het patroon bij elkaar.

Lijkt hartstikke scheef, maar dat komt door de foto. Het hoof d een beetje naar links draaien, dan klopt het ;)


2 opmerkingen:

  1. Wat leuk je george zo in deze kleuren. Ik vond het een hele uitdaging maar ben heel blij met hem:) suc6 ermee

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Ik werk er ook met heel veel plezier aan. Jammer dat ie straks af is....

      Verwijderen