vrijdag 12 juni 2009

Kentucky coffin quilt







Gisteren kwam een vriendin van me, die werkt voor een uitvaartonderneming aan me vragen of ik ook rouwkleden of lijkwades kan maken op mijn long-arm. Nu ben ik helemaal niet thuis in de wereld van uitvaarten en ik wist eigenlijk niet eens wat ik me hierbij moest voorstellen. Lang verhaal, kort gemaakt: Na een heleboel gespeur op internet ga ik me nu beraden of hier een rol voor mij en mijn machine is weggelegd. Wellicht wordt vervolgd.
Wat ik tegenkwam tijdens mijn zoektocht naar de rol van quilts tijdens uitvaarten is het verhaal van de Kentucky coffin quilt. Net zo beroemd als de Dear Jane quilt, alleen had ik er nog niet van gehoord. Dit is het verhaal:
De quilt is gemaakt in 1839 door Elizabeth Roseberry Mitchel en maakt deel uit van het Kentucky Historical Society Museum in Frankfort Kentucky. Het is gepubliceerd in het boek America's Glorious Quilts. In het midden van de quilt is een kerkhof geapliceerd met vier kisten, voor ieder gestorven familielid een. Hun namen staan erop geborduurd. Het quiltmotief heeft ruimte voor 13 kisten. Het idee van Elizabeth was dat ieder familielid uitgebeeld werd als een kist genaaid op de border van de quilt. Wanneer die persoon kwam te overlijden apliceerde ze het kistje in het middenstuk. Volgens familie historie heeft ze de quilt gemaakt na het overlijden van haar 2 jonge zoontjes.
Het verhaal gaat dat meer van deze quilts werden gemaakt omdat men rondreisde (wilde westen) in die tijd en niet iedereen op een kerkhof kon begraven. Of dat zo is, of dat dit een unieke quilt is weet ik niet, deze quilt is in ieder geval prachtig!

Yesterday a friend of mine asked me who works for a mortuary asked me if I could make mourning quilts or burrying shrouds with my long-arm machine. I really didn't know much about this and I searched the internet for more information. Perhaps in the future there might be a role for me and my machine to make something beautiful to use in ceremonies.

During my search I ran into the Kentucky coffin quilt.
It was made by Elizabeth Roseberry Mitchell in 1839 and is part of the collection of the Kentucky Historical Society in Frankfort Kentucky. The following is paraphrased from the book America's Glorious Quilts. In the center is a fenced graveyard with four coffins, each represents a deceased family member and bears their name. Quilting in the graveyard indicates room for 13 coffins.Elizabeth's idea was that each of her family members would be represented on one of the coffins around the border and that when a person died their coffin would be moved into the graveyard (only 2 coffins were moved - from the bottom left corner). According to family history Elizabeth made this quilt after the death of her 2 young sons.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten