maandag 30 april 2012

Tutorial naaldenmapje

Vrijdagmiddag was het weer de laatste vrijdagmiddag van de maand: Sew In! Voor die middag te freubelen had ik een pakketje met een naaldenmapje voorbereid. Het eerste voorbeeld mapje dat ik maakte vond ik een beetje saai, er mocht nog iets leuks op de voorkant, maar wat?

Ik kwam al gauw op een bloem, maar wat voor een?   Al googlend kwam ik bij de blog van simply2m uit. Een leuk en niet te moeilijk vouwwerkje. Klik hier voor het patroon.

Ook het hele mapje maken? Lees dan verder:

Dit heb je nodig:
- zes vierkante lapjes
- stukje vilt of tussenvulling
- stukjes lint
- naaigerei
- twee stukjes karton







Vouw twee lapjes dubbel, dit worden de zakjes. Naai ze vast aan de buitenrand en door het midden.
 De bovenste twee worden de buitenkant. Naai ze met de goede kanten op elkaar. Vouw de naad toeslag van de onderste lapjes naar binnen. Naai nu nog niet vast!
 Leg de linten aan de zijkanten tussen de delen. Naai de binnenkant op de buitenkant. Goede kanten op elkaar. Naai helemaal rondom, keren kan via het midden. Knip de naad eventueel bij en knip de hoekjes schuin af.
 Keer het werk, pers de naden. Torn de zijnaden los om de lintjes er alsnog tussen te voegen.

 Snijd de kartonnetjes op maat en stop ze in de zijkanten. Naai de opening met de hand dicht.












Snijd het vilt een beetje kleiner dan de maat van het mapje. Naai het in het midden op het mapje. Het makkelijkst gaat dat door het vilt onderop te leggen en over de buiten achternaad te naaien.

Klaar!


(uitgewerkt door quiltstudio Patch & Stitch,
Weert, 25 april 2012)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten